onsdag den 6. juli 2011

Skønhed handler (også) om vaner

Med en ny blog om skønhedstips, må det være på sin plads at starte indefra. Det vil sige med de gode vaner, der skaber selve fundamentet for din personlige skønhed og udstråling. Jeg skal være den første til at indrømme at meget - rigtig meget - kan gøres med hudpleje og make-up, men der er nu engang en række vaner, som spiller en væsentlig rolle for slutresultatet. Mange af dem kender du allerede, og du har sikkert også et par stykker selv men her får du mine. Der er nogle jeg følger, og nogle jeg ikke magter, men de påvirker alle mit udseende.

Principper, jeg faktisk følger:
1. Drik masser af vand hver eneste dag!
Vand siges at holde huden smuk og fleksibel, og det er nemt så snart du er inde i vanen, for så mærker du simpelthen rent fysisk at du mangler vand. Hvordan kommer jeg så i gang med dét, spørger du måske? For mig fungerer det godt at lægge faste "vandinger" ind i forbindelse med andre faste aktivitete. Du kan for eksempel beslutter dig til at fylde din morgenkaffekop med vand (og drikke det) før du tager dagens første kop kaffe. Hvis du drikker mere end en kop kaffe om dagen, er det selvfølgelig endnu nemmere, for så fylder du bare koppen med vand før hver kop :-) Tag også altid et glas vand ved siden af alt andet, du drikker (især alkohol, så får du nemlig næsten heller ikke tømmermænd). Jeg har også altid en stor kande vand stående på mit bord, når jeg sidder ved computeren, og den skal være tom, når jeg går hjem. En flaske vand i bilen eller i tasken er også udmærket, men det fungerer bedst, når du er i gang, og nærmest ikke kan undvære de 2-3 liter om dagen. Tilbage til skønheden, så vil jeg vove den påstand, at jeg faktisk kan mærke at min ansigtshud falder sammen, hvis jeg en dag ikke har fået vand nok. Det er egentlig bevis nok for mig.

2. Brug solfaktor i ansigtet året rundt
OK, den kendte du nok godt, men alligevel ville det være absurd ikke at have vigtigheden af solbeskyttelse med på listen. Det er heldigvis rigtig nemt at sikre sig, da en række dagcremer og make-up produkter idag allerede indeholder solfaktor, så behøver du kun supplere op om sommeren med et ekstra lag faktor 50 inderst. Overdreven, naturlig solbrændthed er "so last season" - en naturlig ansigtskulør frisket op med lidt solpudder eller hjulpet af en rigtig god selvbruner er "det nye sort".

3. Lad være med at ryge
Hvis du, som jeg, aldrig er startet, er det jo nemt sagt. Men vanen må og skal med, for det er simpelthen SÅ tydeligt at se på mine jævnaldrende veninders ansigtshud, hvem der ryger. Jeg vil til enhver tid påstå at jeg kan spotte en rygerhud på en kvinde, der er over 30 år, og det er jo (endnu) en rigtig ærgerlig konsekvens af ikke at lægge cigaretterne på hylden. Og tænk på alle de lækre skønhedsprodukter, du kunne få for de penge, du bruger på at ryge. Jeg vil på ingen måde driste mig til at komme med gode råd om hvordan man holder op, så vi haster videre til mine egne dårlige vaner, før det bliver for fordømmende...

Den dårlige samvittighed (dem, jeg burde følge)
1. Rens din hud hver aften og brug en god natcreme
Der er ikke nogen tvivl om at man kan få et langt bedre udgangspunkt for morgenens make-up anstrengelser, hvis man får renset af og plejet huden før natten, hvor den regenererer og efter sigende er mere modtagelig overfor diverse plejende ingredienser. Det er jo sådan set også nemt nok, når man først er i gang, og dejligt at vågne op med en helt frisk og spændstig base, men af en eller anden grund kommer jeg de fleste aftener ikke rigtig så langt. Det handler givetvis om at få det ind i en rutine, men måske fordi make-up produkterne efterhånden er så gode, at det egentlig stadig ser nogenlunde hæderligt ud, når man vågner om morgenen, virker det ikke som det vigtigste i verden for mig. Hvis du er en af de standhaftige, der lykkes med det, så kommenter gerne med dine tips til hvordan du gør.

2. Sørg for 8 timers (uafbrudt) nattesøvn, hver nat
Jeps, man er pænest efter en god nats søvn. Søvnbegrænsning og -afbrydelser er faktisk anerkendte torturmetoder, og jeg husker med gru mit livs eneste "overlevelsestur" (5 dages teambuilding i svensk skov med en flok fallerede jægersoldater og ingen sanitære forhold), hvor netop det at forhindre og afbryde søvn på uforudsigelig basis var en grundsten. Det er den slags, der virkelig kan ses i både linier og glød. Men i den virkelige verden, er det nok den vane de fleste af os har svært ved at leve ud på daglig basis. Om det så skyldes for meget arbejde, for mange fester, ny kæreste eller småbørn i huset, er jo sådan set underordnet. Så budskabet må være at tage den søvn, man kan få, og så ty til en god concealer og lidt ekstra blush på de andre dage. Som en af mine amerikanske Twitter-veninder udtrykte det: "Touche eclat is a business essential" og det kan hun jo have ret i (bortset fra at jeg ikke bryder mig om netop Touche eclat, men det er en anden historie). Jeg har ofte undret mig over hvad mine (altid) mandlige kolleger egentlig stiller op, de dage hvor man bare skal agere og se frisk ud i arbejdsmæssig sammenhæng - der er vi kvinder jo unægteligt noget nemmere stillet med de forhåndenværende camouflerende remedier.

3. Undgå alkohol
Hvis du helt kan undgå at drikke alkohol, har jeg hørt at det skulle have en positiv effekt på din hud. Det synes dog ikke at være det allermest fremturende rygte, så jeg vælger sådan set at se lidt bort fra det, og i stedet afvente en eller anden videnskabelig undersøgelse, som beviser at for eksempel rødvin faktisk også er sundt for huden. Det er jo godt for så meget andet, så hvorfor ikke? Men, begræns dit indtag, og suppler op med mindst ligeså meget vand som vin (eller hvad du nu drikker), så er du godt på vej. Helt undvære et godt glas vin til maden, vi jeg ikke, men nu er min mand også vinentusiast, så det ville jo nok tangere brudt ægteskabsløfte at indføre et totalt alkoholforbud i husstanden.

Det kan måske virke uoverskueligt at skulle indføre så mange vaner, bare for at få en pænere hud, men den gode nyhed er at du ser resultaterne hurtigt, og du behøver jo ikke indføre alle principperne på en gang. Vælg det, du tror er nemmest og vil give bedst resultat først, så er det nemmere at komme videre med de næste, når først du er i gang.

9 kommentarer:

  1. Kære smukke Camilla, det er ikke mere end 14 dage siden jeg selv overvejede, at lave en beautyblog - og her kommer du - perfekt! Skal vi ikke udvide og tale om produkter også? Hvilke produkter er uundværlige for dig? Jeg har lige opdaget et vidundermiddel indenfor hårpleje: Moroccan Oil - kender du det? Det er simpelthen et kvantespring indenfor skønhed, som virker helt fantastisk (nej jeg er ikke sælger af det ;-) Har du et uundværligt produkt? Knus Julie

    SvarSlet
  2. Hej Julie, ja den passion må jo være en familiesvaghed ;-) og jo, bloggen kommer i høj grad til at handle om produkter. Må straks kigge på Moroccan... er jo 80% Redken-girl, men der er altid plads til forsøg med nye lækre sager. Om kort tid publicerer jeg en top-liste over must-haves her på bloggen, så stay tuned.

    SvarSlet
  3. Jeg var også Redken fan, men er blevet lidt parabene forskrækket, så nu prøver jeg lidt af hvert. Så køber du vel også dine produkter online? Www.lookfantastic.com bruger jeg hovedsaglig. Jeg ÆLSKER All Soft serien! Glæder mig til at læse din liste - min er laaaang efterhånden ;-)

    SvarSlet
  4. PS der er sgu da noget helt galt med klokken herinde!

    SvarSlet
  5. yeps, lookfantastic og beautybay er mine hofleverandører :-) Pt bruger jeg Real Control serien, men håret er også mærkeligt, når det skal vokse sig langt igen efter page-fejl! Generelt foretrækker jeg klart øko-sagerne, men lige på shampoo osv har jeg nu haft svært ved at finde noget der virker, desværre. checker settings mht timer, sikkert min fejl.

    SvarSlet
  6. Hej søde Camilla!
    Sejt med en blog! Jeg bruger abrikoskerneolie til ansigtet når jeg virkelig føler at det trænger til fugt. Derudover elsker elsker jeg Ole henriksens produkter!

    SvarSlet
  7. hej Idapigen, tak for tip, hvem laver abrikoskerneolien? jeg har også før brugt OH (ansigt), men ynder at skifte engang imellem, bare for at prøve nyt.

    SvarSlet
  8. Juhldal hedder de - køber det i Matas. Jeg skifter også lidt imellem produkter. For tiden bruger jeg hele dermologicas ansigts serie. Jeg synes OH er bedre. Kan godt lide tingene mere farverige og velduftende. Jeg skal ind og have laser behandlet min ansigtshud med elipse laser om en måneds tid - meget spændt på om det gir' noget. I make-up afdelingen kan jeg anbefale MAC natural brow shaper og clinique lash building primer.

    SvarSlet
  9. God morgen
    Det var utrolig at jeg fikk et 50.000€ lån. Jeg er glad jeg fikk et lån fra en utlåner som hjalp meg med lånet mitt. Jeg har prøvd mye service, men jeg har aldri vært i stand til å få et lån fra disse tjenestene. Noen av dem ba meg om å fylle ut mange dokumenter, og det slutter ikke bra til slutt. Men Jeg er glad For Å møte Fru Guro ELVENES. Jeg var i stand til å få mitt 50,000€ lån med en 2% rente. Nå har virksomheten min det bra, og jeg vil fortelle alle i dag, fordi de er raske, 100% pålitelige og pålitelige. Nå betaler jeg tilbake lånet jeg fikk Finance Hjem. Du kan kontakte dem og ikke kaste bort tiden din. epost: guroaletteelvenes@gmail.com
    Mes meilleures salutations

    SvarSlet