fredag den 12. august 2011

Har du nogensinde mistet din frisør (gratis forretningsidé)

Indrømmet, jeg kommer løbende på en del fikse (og mindre fikse) forretningsidéer og opfindelser, som jeg (i al beskedenhed) mener ville gøre verden til et nemmere, smukkere, sjovere eller bedre sted.

Forleden præsenterede jeg så en af disse for et par af mine (mandlige) kolleger til frokost. Det er der egentlig ikke noget usædvanligt i, for vi kommer løbende med forskellige forretningsforslag, som vi så muntrer os med enten at drømme op til at være det næste Facebook eller skyde totalt i sænk. Ofte falder mine forslag på argumenter som at den it-mæssige arkitektur ikke er interessant nok...

Forslaget gik denne gang på at løse min frustration over at frisørerne insisterer på at hemmeligholde hvor deres tidligere medarbejdere flytter hen, når de skifter job. Altså, når Trunte fra Peter Adamsen skifter job til Stuhr må hun hverken selv fortælle det til sine kunder, og hendes nye arbejdsgiver må heller ikke skilte med at hun er blevet ansat, f.eks. ved at annoncere i lokalpressen. Der er med andre ord tale om en slags kartel. Om det er lovligt eller ej, har jeg overhovedet ikke forholdt mig til (endnu), men det er da dybt forbrugerkrænkende og konkurrenceforvridende. Der er selvfølgelig mange fornuftige frisører, som ikke håndhæver denne tåbelige praksis, og det er jo udmærket, men det er desværre meget udbredt.

Problemstillingen opstår så bl.a. ved at man i mange saloner kun er på fornavn med sin frisør, så er det jo ikke helt trivielt at slå hende op på f.eks. Facebook og se hvor hun nu er ansat.

Derfor gik mit forslag på at det ville være smart at starte en slags "undergrundsbevægelse", som skal komme dette totalt old school fænomen til livs, ved at etablere en portal, hvor vi som kunder kan angive hvor de gode frisører befinder sig. Altså, jeg opdager at min favoritfrisør, Trunte, ikke længere er hos Peter Adamsen. I stedet for at iværksætte den sædvanlige manuelle eftersøgning eller spørge veninder med pænt hår hvem der klipper dem og risikere et skifte til en helt ny (som jo ikke kender mit hår), ville jeg finde Trunte på portalen, ved at angive hvor jeg sidste havde kendskab til at hun var ansat, og så finde frem til hvor hun er i dag. Portalen ved dette, fordi andre brugere angiver når de har genfundet deres frisør. Som supplement kan man søge på alle frisørfornavne i et givent område (f.eks. Trunte i Lyngby), hvor portalen lister alle de frisører, der er opremset på frisørernes egne websites (så kommer der måske 3 der hedder Trunte i Lyngby frem, men så er opgaven da indsnævret en del).

Det synes jeg altså ville være rigtig smart og anvendeligt!

Konceptet kan naturligvis udbygges på mange områder. Man kunne via noget Facebook-integration f.eks. give frisørerne karakterer ud fra hvor flot man synes venners hår er. Så hvis nu jeg synes min ven Ida har rigtig flot hår, og Ida har angivet at hun bliver klippet af Trine, kan jeg tikendegive dette og dermed give Trine en god rating, som andre brugere af portalen kan forholde sig til. Det ville også være smart ifm f.eks. barsel, hvor man bare skal bruge en ny frisør i en periode. Så kan man nemt finde en ny, der er dygtig.

Et af vores faste diskussionspunkter i Queue-it, når vi får nye idéer, er "show me the money" og det er faktisk her, mine kolleger står lidt af på den (ud over det teknisk nørdede forbehold med at det er for kedeligt at programmere forstås, samt at mænd overhovedet ikke fatter den basale problemstilling forbundet med at være knyttet til en bestemt person frisørmæssigt). De anerkender nemlig ikke at man sandsynligvis kan kapitalisere på at komme i kontakt med en meget specifik målgruppe, der står og vakler ift en konkret købsbeslutning. Det er der naturligvis annoncekroner mv. i så det batter. Selvfølgelig vil de lidt mere konservative kæder og saloner ikke være blandt de første kunder, men hvis du f.eks. starter en ny salon eller i øvrigt ikke kan se formålet med konkurrenceforvridningen, er det jo et ret så perfekt tidspunkt at komme med et godt tilbud i lokalområdet (det er naturligvis også en smartphone-app) på en højt rated frisør.

Men sådan er der jo så meget, og jeg får sikkert en anden idé om et par dage, vi kan muntre os med, men jeg syntes jeg ville dele den her med jer og måske få et par synspunkter ind om sagen :-)

Hvis nogen kender til at det allerede findes, må I meget gerne skrive link i kommentarfeltet, jeg har ikke kunne finde noget, der løser problemstillingen.

Gudskelov har jeg ikke oplevet problemt på eget hår i årevis, for jeg holder mig til Trine Graulund, som har egen salon og ikke beskæftiger sig med den slags tidsspilde, men koncentrerer sig om at være dygtig til sit fag - og til at drive en forretning!

1 kommentar:

  1. Jeg kender det kun alt for godt, har netop mistet min frisør da hun stoppede i den salon jeg plejede at komme i... Så jeg kunne godt bruge sådan en Portal lige nu :)

    SvarSlet